Har du hundratals besökare på din karriärsida men enbart några få som konverterar, alltså gör en jobbansökan. Detta är ett mycket vanligt scenario. Att driva trafik är inte svårt, med annonsering och organisk trafik från sociala medier och sökmotorer kan man driva egentligen hur mycket trafik man vill. Allt handlar om budget. När det kommer till att få denna trafik att konvertera blir det lite knepigare.
För att öka sin konverteringsgrad handlar det kort och gott om att öka motivationen och sänka friktionen för att konvertera. Men hur gör man det? Nedan ger vi fem tips på hur du kan öka konverteringsgraden på din karriärsida.
Slopa långa, komplicerade formulär
För att göra det enkelt, desto färre fält kandidaterna behöver fylla i, desto fler kommer också att göra det. Att ha allt för långa och komplicerade formulär är en riktig konverteringsdödare, inte bara när det gäller jobbannonser utan alla typer av digitala formulär. Be enbart om den information du verkligen behöver.
Även typen av frågor har påverkan. Desto mer personlig och avancerad information, desto mer motstånd kommer det innebära för mottagaren. Till exempel så är majoriteten mer benägna att dela med sig av sitt förnamn än av sin adress eller personliga åsikter. Granska alltid era formulär och fundera över om några fält går att ta bort.
Sidan måste vara mobilanpassad
Ett vanligt fel många gör när de bedömer sin karriärsida är att de tittar från en dator. Man tycker att sidan ser bra ut och navigeringen är enkel. Man glömmer då att majoriteten kommer besöka sidan från mobil vilket kan innebära en helt annan upplevelse. Många sidor får så mycket som 80% av besökarna från mobilen. I ett sådant fall är det betydligt viktigare att sidan är användarvänlig och anpassad för mobil än för dator.
Jobba datadrivet
För att kunna optimera en karriärsida och förbättra den måste man ha tillgång till rätt data. Det finns flera bra gratis verktyg för detta. Några exempel är Google Analytics, Hotjar och Google Optimizer. Med rätt data kan man analysera vilka annonser som går bra och vilka som går mindre bra. Man kan hitta mönster och få en förståelse för hur användaren beter sig på sidan.
Om man har tillräckligt med trafik kan man dessutom jobba med A/B-tester. Detta är ett mycket effektivt sätt för att konverteringsoptimera en sida. Man gör då två olika varianter av en sida och testar dem mot varandra. Hälften av trafiken går till variant ett och hälften till variant nummer två. Man får sedan ett utfall och kan se om någon av varianterna gav ett bättre resultat. Så små saker som färgen på en knapp eller vilken text man använder kan ha betydelse för hur många som gör en ansökan.
Målgruppsanpassad landningssida
En bra sida kan se olika ut. Flera faktorer spelar in. Saker som målgrupp och erbjudande kan ha betydelse för hur en karriärsida bör vara uppbyggd och vilken information som bör finnas med.
Rekryterar du främst yngre bör du använda ett annat språk och lyfta andra fördelar än om du rekryterar äldre personer. Anpassa dina landningssidor så att de tilltalar rätt målgrupp.
Förbättra dina jobbeskrivningar
Kandidaterna vill veta allt nödvändigt om en tjänst innan de ansöker. Se till att all relevant information om jobbet finns med. Var noga med att beskriva de fördelar man får som anställd hos er och beskriv utvecklingsmöjligheter inom organisationen. Det är viktigt att ha med krav på de sökande men desto viktigare att ha med information som övertygar kandidaten att den vill jobba hos er och därav gör en ansökan.
Vill du få de senaste nyheterna direkt i din inkorg? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Gör som hundratals andra i rekryteringsbranschen, håll dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Fyll i formuläret nedan för att prenumerera.