Allmänna villkor

Software-as-a-Service
Abonnemangsmodel

Dessa allmänna villkor (”Villkor”) avser Intelliplan AB:s tillhandahållande av affärssystemet Intelliplan SaaS (Software as a Service) som tillgängliggörs som en standardiserad och varaktig internetbaserad tjänst. Dessa Villkor utgör bilaga till av parterna träffat Avtal. Om det i Avtalet förekommer motstridiga uppgifter har de av parterna upprättade delarna av Avtalet företräde framför dessa Villkor. 

 

  1. Definitioner 

Såvida inte sammanhanget eller omständigheterna uppenbarligen föranleder annat ska följande ord och begrepp ha den innebörd som anges nedan 

Abonnemangsavgifter 

De avgifter som Beställaren ska betala till Intelliplan enligt Huvudavtalet för överenskommen Abonnemangsmodell. 

Abonnemangsmodell 

Abonnemangsmodell som köps av Beställaren enligt Huvudavtalet, som ger Namngivna Användare tillgång att använda Tjänsten och Dokumentationen i enlighet med Avtalet. 

Anslutningspunkt 

Den punkt eller de punkter där Intelliplan ansluter Tjänsten till ett allmänt elektroniskt kommunikationsnät, om inget annat har avtalats. 

Applikationen 

Den programvara som tillhandahålls i en webbaserad SaaS-tjänst. 

Arbetsdag 

Måndag till fredag som inte är helgdag i Sverige. 

Namngiven Användare 

En namngiven fysisk person som har ingått ett användaravtal om Tjänsten med Beställaren och vars användning av Tjänsten styrs av parternas Avtal, inklusive de konsulter som Beställaren låter nyttja Tjänsten. 

Avtalad Startdag 

Den dag då Tjänsten ska vara tillgänglig för Beställaren, enligt vad som anges i parternas Huvudavtal. 

Avtalet 

Det mellan parterna träffade Huvudavtalet med bilagor och senare överenskomna tillägg. 

Avgifter 

Avgifter för Tilläggstjänster, supporttjänster, extra datalagring, import och export av uppgifter och eventuella andra avgifter som framgår av Prisbilagan.

Avtalstid 

Den Ursprungliga Prenumerationsperioden och eventuella Förnyelseperioder. 

Prisbilagan 

Den prislista som utvisar vid var tid är gällande priser för de tjänster och produkter som tillhandahålls av Intelliplan. 

 

Programvara

De mjukvaruapplikationer som tillhandahålls av Intelliplan som en del av Tjänsten.

 

Specifikationen

Den specifikation över innehållet i Tjänsten som finns i Avtalet eller på i Avtalet angiven domänadress samt senare skriftligen överenskomna förändringar därav.

 

Supportpolicy

Intelliplans vid var tid gällande policy att tillhandahålla support i relation till Tjänsterna, som tillhandahålls Beställaren via anvisad domän.

 

Tilläggstjänster

De tjänster som inte omfattas av Specifikationer och som vid var tid tillhandahålls av Intelliplan.

 

Tredjepartsapplikation

Den programvara eller de programvaror
a) vars upphovsrätt uppenbarligen tillhör annat företag än Intelliplan eller något företag som ingår i samma koncern som Intelliplan och annat inte framgår av Avtalet, eller
b) som i Avtalet anges vara Tredjepartsapplikation.

 

Tjänsten

Varje tjänst som Intelliplan enligt Avtalet ska tillgängliggöra för Beställaren enligt detta Avtal via www.intelliplan.se eller någon annan domän som Intelliplan meddelar Beställaren från tid till annan, vilket beskrivs mer detaljerat i Dokumentationen samt Specifikationen samt senare överenskomna förändringar därav.

 

Ursprunglig Prenumerationsperiod

Den första avtalsperiod som anges i Huvudavtalet som börjar löpa Avtalad Startdag.

 

Virus

Någon sak eller enhet (inklusive programvara, kod, fil eller program) som kan: förhindra, försämra eller på annat sätt påverka driften av någon datorprogramvara, hårdvara eller nätverk, någon telekommunikationstjänst, utrustning eller nätverk eller någon annan tjänst eller anordning; förhindra, försämra eller på annat sätt negativt påverka tillgången till eller driften av något program eller data, inklusive tillförlitligheten av något program eller data (antingen genom att ordna, ändra eller radera programmet helt eller delvis eller på annat sätt); eller negativt påverka användarupplevelsen, inklusive maskar, trojanska hästar, virus och andra liknande saker eller enheter.

2. Intelliplans åtaganden

2.1. Intelliplan ska från respektive Avtalad Startdag och under Avtalstiden tillhandahålla Tjänsten vid Anslutningspunkten i allt väsentligt i enlighet med Specifikationen och Dokumentationen och enligt villkoren i Avtalet samt utföra avtalade Tilläggstjänster. Tjänstens innehåll framgår av Specifikationen.

2.2. Intelliplan tillhandahåller Tjänsten till Beställaren i befintligt skick och lämnar inte några garantier avseende Tjänstens funktion eller tillgänglighet, med undantag för vad som anges i punkt 9 nedan. Intelliplan garanterar inte att något visst resultat uppnås genom Beställarens användning av Tjänsten.

2.3. Intelliplan ska utföra sina uppgifter på ett fackmannamässigt sätt. Tjänsten ska utföras med rimlig skicklighet och omsorg och om annat inte framgår av Specifikationen, utföras enligt de metoder och standarder som Intelliplan normalt tillämpar för denna typ av tjänst.

2.4. Intelliplan får anlita underleverantör för fullgörande av Tjänsten och andra åtaganden enligt Avtalet. Intelliplan ansvarar för underleverantörs arbete som om arbetet utförts av Intelliplan själv.

2.5 Om annat inte framgår av Avtalet får Intelliplan med iakttagande av bestämmelsen om personuppgifter enligt punkt 15, nedan, tillhandahålla hela eller delar av Tjänsten från annat land och under förutsättning att Intelliplan i övrigt uppfyller villkoren i Avtalet.

3. Beställarens åtaganden

3.1. För att Intelliplan ska kunna utföra sina åtaganden enligt Avtalet ska Beställaren ansvara för följande:

(i) Beställaren ska a) utan dröjsmål lämna de upplysningar och den dokumentation som Intelliplan efterfrågar och som är nödvändiga för att Intelliplan ska kunna fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet, b) utan dröjsmål granska av Intelliplan tillhandahållna underlag och rapporter samt skyndsamt fatta de beslut som Intelliplan efterfrågar, c) i övrig bistå Intelliplan med rimlig assistans samt vidta sådana åtgärder som rimligen kan krävas för att Intelliplan ska kunna fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet, d) utse en kontaktperson som har rätt att företräda och fatta beslut som binder Beställaren i alla frågor som rör Avtalet och e) betala alla Abonnemangsavgifter, Avgifter och övriga kostnader i enlighet med Avtalet.

(ii) Beställaren ansvarar för kommunikationen mellan Beställaren och Anslutningspunkten samt för att Beställaren innehar den utrustning och programvara samt uppfyller de systemkrav som Intelliplan på webbplats eller på annat skriftligt sätt har angivit krävs för nyttjande av Tjänsten eller som annars uppenbart krävs för sådant nyttjande,

(iii) Beställaren ansvarar för fel eller brist i Beställarens programvara och för bristande uppfyllelse av systemkrav,

(iv) Beställaren ansvarar, om annat inte framgår av Avtalet, för säkerhetskopiering av Kunddata,

(v) Beställaren ska tillse (a) att Kunddatan är fri från Virus eller annan skadlig programvara eller kod, (b) att Kunddatan är i överenskommet format, samt (c) att Kunddatan på annat sätt inte kan skada eller inverka negativt på Intelliplans system eller Tjänsten,

(vi) Beställaren ansvarar för att inloggningsuppgifter, säkerhetsmetoder och annan information som Intelliplan tillhandahåller för tillgång till Tjänsten, hanteras med sekretess i enlighet med punkten 16. Beställaren ska omedelbart meddela Intelliplan för det fall obehörig fått kunskap om information enligt denna punkt.

(vii) Beställaren ska omgående informera Intelliplan vid upptäckta intrång eller försök till intrång som kan påverka Tjänsten.

(viii) Beställaren ska erhålla och behålla alla nödvändiga licenser, samtycken och tillstånd som är nödvändiga för Intelliplan eller dess underleverantörer för att fullgöra dess skyldigheter enligt Avtalet, inklusive, men inte begränsat till, Tjänsten.

4. Uppstart och ändring av Tjänsten

4.1 Intelliplan är ansvarig för att Tjänsten är tillgänglig för Beställaren från och med Avtalad Startdag. Intelliplan ska i god tid ha lämnat de anvisningar som är nödvändiga för att Beställaren ska kunna börja nyttja Tjänsten från Avtalad Startdag. Tjänsten ska anses tillgänglig när Beställaren kan börja nyttja Tjänsten från Anslutningspunkten.

4.2 Intelliplan får utan föregående underrättelse till Beställaren företa ändringar i Tjänsten eller i hur Tjänsten tillhandahålls, som uppenbart inte kan innebära mer än ringa olägenhet för Beställaren.

4.3 Intelliplan ska uppdatera och uppgradera den i Tjänsten ingående programvaran i den utsträckning som Intelliplan anser nödvändig för tjänstens utförande. Uppdateringar och uppgraderingar därutöver samt ny funktionalitet omfattas av Abonnemangsmodellen förutsatt att Beställaren väljer erlägger justerad Abonnemangsavgift enligt vad som anges i avsnitt 16.4 nedan och enligt Intelliplans vid var tid gällande prislista.

5. Abonnemangsmodeller

5.1. Tjänsten omfattar en prenumeration på den Abonnemangsmodell som anges i Huvudavtalet. Innehållet i och villkoren för aktuell Abonnemangsmodell framgår av Specifikationen.

5.2. Beställaren har därtill möjlighet att under Avtalstiden avropa de Tilläggstjänster som vid var tid tillhandahålls av Intelliplan enligt vad som anges i avsnitt 12 nedan.

6. Användning av Tjänsten

6.1. Användarprenumerationer

Beställaren får i enlighet med vad som anges i Huvudavtalet, och i Avtalet i övrigt, nyttja Tjänsten för det antal Namngivna Användare, s.k. användarprenumerationer, som anges i Huvudavtalet. Användarprenumeration kan endast utfärdas till en enskild namngiven användare och en användarprenumeration får inte delas av flera användare. Endast Namngivna Användare med en betald och giltig användarprenumeration har rätt att använda Tjänsten.

6.2. Beställaren kan under en pågående Avtalstid köpa ytterligare användarprenumerationer utöver det antal som anges i Huvudavtalet. Intelliplan ska ge tillgång till Tjänsten och till Dokumentationen till sådana ytterligare Namngivna Användare i enlighet med bestämmelserna i detta Avtal.

 

Om Beställaren vill uppgradera sin Abonnemangsmodell ska Beställaren skriftligen meddela sin kontaktperson vid Intelliplan detta

6.3. Beställaren kan under en pågående Avtalstid även minska antalet användarprenumerationer förutsatt att den sammanlagda minskningen inte vid något tillfälle under Avtalstiden uppgår till mer än femton (15) procent av de antal Namngivna Användare som anges i Huvudavtalet. Uppsägningstid för användarlicenser är innevarande månad plus 3 kalendermånader. Inga licensavgifter för den aktuella licensperioden återbetalas, dvs redan fakturerade licenser återbetalas ej.

 

6.4. Under förutsättning att Beställaren köper Tjänsten enligt Huvudavtalet, uppfyller de åtaganden som anges i avsnitt 3 ovan, och i övrigt följer de villkor som framgår av Avtalet, upplåter Intelliplan härmed till Beställaren en uppsägningsbar, icke-exklusiv, icke-överlåtbar rätt att tillåta det i Huvudavtalet angivna antalet Namngivna Användare att använda Tjänsten och Dokumentationen under Avtalstiden enbart i Beställarens egen verksamhet. Beställarens rätt omfattar inte någon rätt att vidarelicensiera den upplåtna nyttjanderätten.

 

6.5. Tillhandahålls Tredjepartsapplikation genom Tjänsten får Beställaren endast nytta Tredjepartsapplikationen enligt de licensvillkor utgivna av de företag som upplåter licens till Tredjepartsapplikationen som Intelliplan har hänvisat till. Därutöver gäller vad som anges i punkt 17 nedan.

 

6.6. Beställaren åtar sig att tillse att:
(i) varje Namngiven Användare erhåller och använder en individuell användarprenumeration och att flera användare inte tillåts använda samma användarprenumeration. Användarprenumeration kan dock överlåtas till en ny Namngiven Användare förutsatt att den gamla Namngivna Användaren inte längre har eller får åtkomst till Tjänsten eller Dokumentationen;
(ii) varje Namngiven Användare erhåller ett personligt användarnamn och håller ett säkert lösenord för dennes användning av Tjänsten och Dokumentationen, samt att sådant lösenord blir utbytt minst årligen, samt hålls konfidentiellt.

6.7. Beställaren åtar sig vidare att (i) löpande tillhandahålla Intelliplan korrekt information om befintliga Namngivna Användare; (ii) registrera och administrera användarkonton för samtliga Namngivna Användare samt löpande uppdatera användarkonton ;
(iii) tillåta Intelliplan att genomföra revision av Tjänsten för att fastställa varje Namngiven Användare och dess nyttjande av Tjänsten. Sådan revision får genomföras en gång per kvartal på Intelliplans bekostnad och ska genomföras med skälig förvarning och utan att väsentligen störa Beställarens normala affärsverksamhet;
(iv) i det fall att en revision enligt punkt 6.7 (iii) visar att ett lösenord har skapats för en individ som inte är en Namngiven Användare, ska Beställaren omedelbart inaktivera sådant lösenord och ge Intelliplan rätt att inte ställa ut lösenord till sådan individ; samt
(v) i det fall att en revision enligt punkt 6.7 (iii) visar att Beställaren har betalat för lite i Abonnemangsavgifter till Intelliplan, ska Beställaren betala till Intelliplan ett belopp som motsvarar sådan brist i betalning. Om sådan brist beror på att Beställaren angivit för få aktiva användare skall även dröjsmålsränta enligt punkt 16.3 utgå, om det kan fastställas när beloppet rätteligen borde ha betalats.

6.8. Beställaren ska inte lagra, distribuera eller vidarebefordra Virus eller något material under användning av Tjänsterna som kan:
(i) användas i strid med tillämplig svensk lag;
(ii) sprida information som rimligen kan bedömas vara olaglig eller som sker i syfte att begå olagliga handlingar;
(iii) bjuda in eller tillåta andra att begå olagliga handlingar;
(iv) genomföra marknadsföring via massutskick till e-postadresser (s.k. spam) om mottagaren inte i förväg lämnat sitt samtycke;
(v) medverka till oansvarig spridning av samlingar eller sammanställningar av personuppgifter; samt
(vi) medverka till andra åtgärder som orsakar avsevärd olägenhet för Intelliplan, Tjänsten, eller andra kunder till Intelliplan.

6.9. Beställaren åtar sig att inte själv eller genom tredje man:
(i) försöka kopiera, ändra, duplicera, skapa bearbetningar, utarbeta, spegla, återpublicera, ladda ned, visa, överföra eller distribuera hela eller någon del av Programvaran eller Dokumentationen i någon form eller media eller på något sätt;
(ii) försöka dekompilera, utföra omvänd kompilering, plocka isär, utföra bakåtkompilering eller på annat sätt framställa människoläsbart format av hela eller del av Programvaran;
(iii) tillgängliggöra sig hela eller delar av Tjänsten och Dokumentationen i syfte att bygga en produkt eller tjänst;
(iv) använda Tjänsten eller Dokumentationen för att tillhandahålla tjänster till tredje parter; eller
(v) licensiera, sälja, hyra ut, leasa, överlåta, överföra, distribuera, visa, sprida eller på annat sätt kommersiellt utnyttja, eller olovligen tillgängliggöra Tjänsten eller Dokumentationen för tredje part förutom till Auktoriserade Användare.

6.10. Beställaren ska vidta alla rimliga ansträngningar för att förhindra obehörig tillgång till eller användning av Tjänsten eller Dokumentationen och, om sådan obehörig åtkomst eller användning föreligger, omedelbart anmäla detta till Intelliplan.

 

6.11. Vad som sägs i 6.9 (i)-(v) och i 6.10 ovan ska till undvikande av missförstånd även gälla de i Programvaran ingående beräkningarna och algoritmerna som används för att förädla Kunddata i Tjänsten.

7. Underhåll av Applikationen

7.1. Intelliplan ska från den dag då Tjänsten är tillgänglig för Beställaren tillhandahålla den uppdatering, version eller release av Applikationen som framgår av Avtalet med de förändringar som följer av punkt 7.2, nedan.

7.2. Intelliplan ska införa de uppdateringar eller nya versioner i Applikationen, som tillhandahålls av Intelliplan eller underleverantör inom ramen för dennes underhåll, i den utsträckning Intelliplan finner det lämpligt för Tjänsten. För införande av uppdatering eller ny version gäller vad anges i punkt 4. Intelliplan får, även om det skulle medföra olägenhet för Beställaren, införa uppdateringar i Applikationen för att skydda Tjänsten och av andra säkerhetsmässiga skäl.

8. Licens och begränsningar till Applikationen

8.1. Intelliplan ger Beställaren en uppsägningsbar, icke-exklusiv, icke-överlåtbar, licens att på klienter inom Beställarens organisation ladda ner Applikationen, och att installera, använda och distribuera Applikationen inom Beställarens organisation endast för Beställarens egna interna affärsverksamhet och strikt i enlighet med villkoren i Avtalet.

8.2. Beställaren bekräftar och godkänner att Intelliplan äger alla rättigheter till alla immateriella rättigheter (inklusive alla ändringar, derivat eller förbättringar av dessa) till Applikationen.

8.3. Intelliplan bekräftar och godkänner att Beställaren äger alla rättigheter till Kunddata, inklusive eventuell immateriella rättigheter i sådan data.

8.4. Beställaren åtar sig att inte själv, och att inte tillåta andra att:
(i) licensiera, sälja, hyra, hyra ut, tilldela, överföra, distribuera, hosta, lägga ut, avslöja, bevilja rättigheter eller på annat sätt kommersiellt utnyttja Applikationen eller göra Applikationen tillgänglig för någon tredje part;

(ii) kopiera, demontera, omvandla, eller dekompilera Applikationen; eller att

(iii) modifiera, skapa derivatverk baserade på Applikationen; i den omfattning som uttryckligen tillåts enligt gällande lagar.

8.5. Rättigheterna enligt denna punkt 8 är endast beviljad till Beställaren och inte till dess dotterbolag eller koncernbolag, om inte annat anges i Huvudavtalet.

8.6. Intelliplan förbehåller sig rätten att när som helt avbryta Beställarens eller dess Namngivna Användares åtkomst till Applikationen, utan ersättningsskyldighet mot Beställaren, om a) Beställarens bryter mot villkoren i Avtalet eller i dessa Villkor, eller b) underlåter att betala tillämpliga Abonnemangsavgifter, Avgifter eller kostnader enligt vad som anges i punkt16, nedan.

9. Servicenivå –”upptid”

9.1. Intelliplan ska använda kommersiellt rimliga ansträngningar för att göra Tjänsten tillgänglig under Normal Arbetstid. Intelliplan garanterar en upptid under Normal Arbetstid på 99,7%. Som upptid ska räknas all tid då Tjänsten är tillgänglig samt även tid då Tjänsten ligger nere till följd av:

(i) planerat underhåll utfört under underhållsfönstret enligt kommunikation i förväg;
(ii) ej schemalagt underhåll som utförs utanför Normal Arbetstid, förutsatt att Intelliplan har använt rimliga ansträngningar för att meddela Beställaren minst 6 timmar i förväg under Normal Arbetstid;

(iii) fel förorsakade genom Beställarens användning av Tjänsten med annan än av Intelliplan föreskriven utrustning, tillbehör eller systemprogramvara eller på annat sätt som inte är avsett eller rekommenderat av Intelliplan;

(iv) fel förorsakade av omständigheter som Beställaren svarar för enligt Avtalet eller fel i övrigt orsakade av handling eller underlåtenhet på Beställarens sida;
(v) fel i tredjepartsprodukter, applikationer eller tjänster (inklusive SMS eller andra telekommunikationstjänster);

(vi) virus eller annat angrepp på säkerheten förutsatt att Intelliplan vidtagit skyddsåtgärder på ett fackmannamässigt sätt; och

(vii) fel som inte skäligen kunnat förutses mot bakgrund av den kunskap en välrenommerad IT-leverantör besitter på avtalsdagen. 


9.2. I händelse av att den angivna upptiden inte uppnås har Beställaren rätt till prisavdrag med en andel av innevarande månads Abonnemangsavgifter och Avgifter motsvarande nertidens andel av Beställarens totala faktiska Normal Arbetstid innevarande kalendermånad dock med maximalt 15% av månadens Abonnemangsavgifter och Avgifter.

9.3. Intelliplans ansvar för driftsstörningar, nertid och otillgänglighet i förhållande till Tjänsten är begränsat till vad som anges i denna punkt 9. Därutöver har Beställaren ingen rätt till skadestånd eller annan ersättning på grund av Intelliplans bristande uppfyllelse av avtalad upptid enligt punkt 9.1 ovan, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

 

10. Ansvar för Tjänsten i övrigt

10.1 För annat fel i Tjänsten än som anges i punkt 9 ovan ska Intelliplan med den skyndsamhet omständigheterna kräver ha rätt att avhjälpa felet om så är möjligt. Om Beställaren inte kan nyttja Tjänsten i väsentligt avseende till följd av fel i Tjänsten som omfattas av denna punkt 10.1 har Beställaren även rätt till skälig nedsättning av Abonnemangsavgiften och Avgiften, dock begränsat till15% av Abonnemangsavgiften och Avgiften för innevarande månad.

10.2. Intelliplan ansvarar endast för fel enligt punkt 10.1 ovan om Beställaren har anmält felet till Intelliplan skyndsamt och senast inom tre (3) Arbetsdagar efter att Beställaren upptäckt felet eller borde ha upptäckt felet. Intelliplan ansvarar inte i något fall för fel och brister i Tjänsten enligt denna punkt 10 som är förorsakade av någon av de orsaker som anges i punkt 9.1, (i) – (vii), ovan.

10.3. Intelliplans ansvar för fel i Tjänsten enligt denna punkt 10 är begränsat till vad som anges här. Därutöver har Beställaren ingen rätt till skadestånd eller annan ersättning på grund av Intelliplans fel enligt denna punkt 10 såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

11. Supporttjänster

11.1. Systemkraven för klienter uppdateras och förändras löpande. Gällande systemkrav kan erhållas via Intelliplans support eller på Intelliplans användarportal.

11.2. Intelliplan kommer som en del av Tjänsten och utan extra kostnad för Beställaren att tillhandahålla Beställaren Intelliplans kundsupporttjänster enligt de villkor som gäller för avropad Abonnemangsmodell enligt Huvudavtalet. Beställaren kan köpa förstärkta supporttjänster separat enligt Intelliplans vid var tid gällande prislista.

12. Tilläggstjänster

12.1. Beställaren har möjlighet att beställa Tilläggstjänster till det pris som anges i Prisbilagan. Beställaren accepterar priserna för Tilläggstjänsten SMS genom användandet av denna tilläggstjänst. Övriga Tilläggstjänster ska avropas skriftligen av Beställaren och bekräftas av Intelliplan.

12.2. Om Beställaren vid någon tidpunkt vid användande av Tjänsten överstiger den mängd diskutrymme som anges i Dokumentationen ska Intelliplan ha rätt att debitera Beställaren härför och Beställaren ska betala Intelliplans då gällande avgifter för överskridande av datalagring.

12.3. Intelliplan har rätt att fakturera Beställaren för de resekostnader som uppstår vid utförandet av deras tjänster i enlighet med Prisbilagan.

 

13. Införandeprojekt

13.1 Intelliplan ska utse en projektledare, som ska ha befogenhet att binda Intelliplan i alla frågor som rör detta Avtal. Intelliplan ska använda rimliga ansträngningar för att säkerställa kontinuiteten hos Intelliplans projektledare men har rätt att ersätta denne från tid till annan om det är rimligt nödvändigt för Intelliplans verksamhet.

13.2. Intelliplan ska utföra Införandeprojektet i enlighet med projektplan och prislista i Bilaga D – Införandeprojekt, och enligt tidsplan som överenskommits mellan parterna. Intelliplan ska använda rimliga ansträngningar för att uppfylla överenskomna leveransdatum, men sådana datum skall endast vara uppskattningar och tid ska inte vara bindande i detta Avtal.

13.3. Vid leverans av varje Leverabel, ska Beställaren kunna få tillgång till Leverabeln online. Inom fem (5) Arbetsdagar efter Intelliplans leverans till Beställaren av alla Leverablar, ska Beställaren granska leveransen för att bekräfta att den fungerar i väsentlig överensstämmelse med tillämplig del av Dokumentationen. Om leveransen misslyckas i någon väsentlig utsträckning med att överensstämma med tillämplig del av Dokumentationen, ska Beställaren tillhandahålla Intelliplan en detaljerad beskrivning av sådana eventuella avvikelser (fel) skriftligen inom en femdagars granskningsperiod.

13.4. När det gäller eventuella fel som ingår i Leverablar som levereras till Beställaren under Införandeprojektet ska Intelliplan vidta rimliga ansträngningar för att rätta till ett sådant fel inom rimlig tid och, när felet är åtgärdat, lämna in den korrigerade Leverabeln till Beställaren. Bestämmelserna i denna punkt 13.4 gäller därefter igen, upp till tre tillfällen. Om Intelliplan inte kan rätta till ett sådant fel efter tre försök kan endera parten säga upp detta Avtal utan ytterligare ersättningsskyldighet gentemot den andra parten.

13.5. Om Beställaren inte lämnar några skriftliga kommentarer under den femdagarsperiod som beskrivs ovan i punkten 13.3, eller om leveransen överensstämmer med Dokumentationen, anses leveransen vara godkänd.

 

14. Kunddata

14.1. Beställaren har äganderätt till dess Kunddata och ansvarar för Kunddatans laglighet, tillförlitlighet, integritet, exakthet och kvalitet.

14.2. Beställaren ansvarar för, och ska hålla Intelliplan skadeslös – om Kunddata gör intrång i tredje mans rätt eller på annat sätt står i strid med gällande lagstiftning.

14.3. Om annat inte har avtalats ska Intelliplan följa sina förfaranden för backup av Kunddata enligt dess Supportpolicy som finns tillgänglig på användarportalen eller en annan webbplatsadress som kan meddelas Beställaren från tid till annan.

14.4. I händelse av förlust eller skada på Kunddata ska Intelliplan vidta rimliga kommersiella ansträngningar för att återställa den förlorade eller skadade Kunddatan från den senaste säkerhetskopieringen av sådan Kunddata. Intelliplan ansvarar inte för förlust, förstörelse, ändring eller offentliggörande av Kunddata som orsakats av någon tredje part. Intelliplans ansvar i händelse av förlust eller skada på Kunddata är begränsat till vad som anges i denna punkt 14.4 och Beställaren har ingen rätt till skadestånd eller annan ersättning härför, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

 

15. Personuppgifter

15.1. I den utsträckning Intelliplan inom ramen för Tjänsten behandlar personuppgifter avseende Beställarens anställda eller kunder, ska Intelliplan anses göra detta endast på Beställarens uppdrag i egenskap av personuppgiftsbiträde.

15.2. Beställaren ska följa alla tillämpliga dataskyddslagar och liknande lagar och förordningar (innefattande inhämtande av nödvändiga godkännanden och samtycken) och ska till fullo ersätta Intelliplan för skador orsakade till följd av brott mot ovan nämnda lagar och förordningar. Beställaren bekräftar vidare att den är ensamt ansvarig för att fastställa att de säkerhetsåtgärder som Beställaren från tid till annan anger enligt detta Avtal utgör lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter i enlighet med tillämpliga lagar och förordningar om personuppgifter. 


15.3. Intelliplan åtar sig att behandla personuppgifter endast i enlighet med Beställarens instruktioner enligt utförlig reglering i parternas personuppgiftsbiträdesavtal.

15.4. I det fall Intelliplan för logg över Tjänstens användning får, om annat inte överenskommits, uppgifter från loggen enbart användas av Intelliplan, för vad som krävs för Tjänstens utförande och såvida loggen inte innehåller personuppgifter för utveckling, för att utreda missbruk eller analysera intrång, lämna uppgifter till myndigheter eller för statistiska ändamål. Används uppgifter från loggen för statistiska ändamål ska den inte innehålla personuppgifter eller uppgifter som omfattas av sekretessåtagande så att Beställaren eller någon individ kan identifieras och sådana statistiska analyser får inte konstituera personuppgifter. Intelliplan ska låta Beställaren ta del av de uppgifter som Intelliplan registrerar avseende användande av Tjänsten enligt denna punkt.

 

16. Avgifter och betalningsvillkor

16.1. Avgifter

Beställaren ska betala Abonnemangsavgift till Intelliplan för Tjänsten i enlighet med Specifikationen samt betala Avgifter för ytterligare tjänster i enlighet med Prisbilaga. Beställaren ska även betala Intelliplan för Införandeprojektet i enlighet med prislista som anges i Införandeprojektet eller i Prisbilagan. Har överenskommelse träffats om timersättning, sker debitering enligt löpande räkning med avtalade timarvoden. Samtliga avgifter är exklusive moms. Tillkommer skatt eller avgift på Tjänst eller överenskommen Tilläggstjänst efter datum för Avtalets ingående har Intelliplan rätt att justera angivna avgifter med sådan tillkommande skatt eller avgift.

Avgifterna för Tredjepartsapplikationer ingår inte i Intelliplans avgifter, utan är en tillkommande kostnad som Beställaren svarar för.

16.2. Betalningsvillkor
Abonnemangsavgifter

Fakturering sker kvartalsvis senast den 10:e första månaden i varje kvartal med trettio (30) dagars kredittid. Innevarande kvartal faktureras a conto och föregående kvartal faktureras med faktiska avgifter för Namngivna Användare med avräkning av den periodens a conto.

Intelliplan fakturerar Beställaren första gången samma månad som avtalad Startdag. 

Övriga avgifter

Alla andra Avgifter, med undantag för vad som särskilt anges, faktureras månadsvis i efterskott. 


Om inte annat avtalas, faktureras Införandeprojektets fasta kostnader enligt punkt 13 och Införandeprojektet, till 30% vid uppstart av projektet och till 70% när systemet är levererat och godkänt av Beställaren. Rörliga kostnader faktureras i efterskott.

Betalning ska erläggas senast trettio (30) dagar netto. Om förfallodagen infaller på lördag eller helgdag erlägger Beställaren betalning på närmast följande bankdag.

Intelliplan ska i samband med den ordinarie faktureringen göra prisavdrag som Beställaren är berättigad till för avvikelser från servicenivåerna enligt punkt 9 ovan, under föregående faktureringsperiod, utan att detta behöver påtalas av Beställaren. Avdragen ska tydligt specificeras på fakturan.

16.3. Dröjsmål

Dröjsmålsränta för försenad betalning av obestritt belopp tillämpas i enlighet med räntelagens bestämmelser. Även påminnelse- och räntefakturor betalas med trettio (30) dagar netto från fakturadatum. Alla belopp och Avgifter som anges eller hänvisas till i detta Avtal ska betalas i svenska kronor och är, med förbehåll för punkt 20 nedan, inte uppsägningsbara och återbetalningsbara och anges exklusive mervärdesskatt, som ska läggas till Intelliplans faktura(or) med tillämplig skattesats.

Om Intelliplan inte har mottagit betalning inom trettio (30) dagar efter förfallodagen, förbehåller sig Intelliplan rätten att utan ersättningsskyldighet mot Beställaren, hålla inne hela eller delar av Tjänsten eller av överenskommen Tilläggstjänst, genom att inaktivera Beställarens lösenord, konto och tillgång till hela eller delar av Tjänsten till dess betalning sker. Intelliplan är därmed inte skyldig att tillhandahålla Beställaren någon del av Tjänsten under tiden den förfallna fakturan är obetald.

16.4. Avgiftsändring

Intelliplan har rätt att en gång per år justera samtliga avgifter med det högre av förändringen enligt det av SCB publicerade Labor Cost Index för tjänstemän (LCI tjm) preliminärt index, SNI 2007 kod J (Informations- och kommunikationsverksamhet), eller fem procent.

Avgifterna i Prisbilaga ska i dessa fall anses ha ändrats i enlighet med prisjusteringen.

Vid uppdatering eller uppgradering av den i Tjänsten ingående programvaran utöver vad som är nödvändiga för Tjänstens utförande, är Intelliplan berättigat att justera Abonnemangsavgiften uppåt med ett belopp som motiveras av Intelliplans skäliga utvecklingskostnader och som anges i Intelliplans vid var tid gällande prislista. Sådan justering av Abonnemangsavgiften ska meddelas Beställaren sex månader före det att den träder i kraft. Om Beställaren inte kan godta sådan justering av Abonnemangsavgiften äger beställaren rätt att säga upp Avtalet till upphörande per det datum då den justerade Abonnemangsavgiften träder i kraft.

16.5. Annan ersättning

Om Intelliplan förorsakas merarbete eller merkostnader på grund av omständigheter som Beställaren ansvarar för ska Beställaren ersätta Intelliplan för sådant merarbete och sådan merkostnad enligt Intelliplans vid var tid gällande prislista.

17. Immateriella rättigheter

17.1. Beställarens intygande

Beställaren bekräftar och godkänner att Intelliplan eller vad gäller Tredjepartsapplikation dess licensgivare, äger alla immateriella rättigheter till Tjänsten och däri ingående Programvara samt till Dokumentationen. Med undantag för vad som uttryckligen anges häri, ger Avtalet inte Beställaren några rättigheter till några patent, upphovsrätt, databasrätt, affärshemligheter, firmanamn, varumärken (registrerade eller oregistrerade) eller andra rättigheter eller licenser avseende Tjänsten eller Dokumentationen.

17.2. Intelliplans intygande

Intelliplan bekräftar att Intelliplan har alla rättigheter till Tjänsterna och Dokumentationen som är nödvändiga för att bevilja alla rättigheter som Intelliplan avser att bevilja enligt, och i enlighet med villkoren i detta Avtal.

17.3. Intrång i immateriella rättigheter

Intelliplan garanterar, såvitt Intelliplan känner till, att användningen av Tjänsten i enlighet med villkoren i detta Avtal inte gör intrång i annans immateriella rättigheter. Intelliplan åtar sig att ersätta och hålla Beställaren skadeslös från alla kostnader och skadestånd (inklusive skäliga rådgivarkostnader) som Beställaren genom förlikning eller lagakraftvunnen dom kan bli skyldig att utge i anledning av att Beställarens användning av Tjänsten i Sverige gör intrång i annans immateriella rättigheter. .

17.4. Intelliplans åtagande enligt ovan gäller under förutsättning att Beställaren omedelbart skriftligen underrättar Intelliplan om de framförda anspråken, att Intelliplan ensam får bestämma över försvaret mot sådan talan innefattande att föra förhandlingar om eventuell förlikning, samt att Beställaren, på Intelliplans bekostnad, i skälig utsträckning bistår Intelliplan under förfarandet. Om – efter rättsligt förfarande/förhandlingar i enlighet med denna punkt 17 – ett intrång fastställs eller accepteras av Intelliplan ska Intelliplan efter eget gottfinnande antingen:

(i) tillförsäkra Beställaren fortsatt användning av Tjänsten;

(ii) ersätta den intrångsgörande delen av Tjänsten med en icke-intrångsgörande del med motsvarande funktion och prestanda; eller

(iii) ändra Tjänsten så att den inte längre gör intrång med bibehållande av väsentligen samma funktion och prestanda.

Om ingen av ovannämnda åtgärder visar sig vara möjlig trots att Intelliplan vidtagit rimliga åtgärder, ska Intelliplan återbetala samtliga av Beställaren erlagda Abonnemangsavgifter och Avgifter under den närmast föregående tremånadersperioden. I händelse av sådan återbetalning ska Tjänsten avinstalleras, alla filer och data som används av Beställaren inom ramen för Tjänsten raderas, samtlig till Tjänsten hörande dokumentation omedelbart återlämnas till Intelliplan och detta Avtal upphöra att gälla med omedelbar verkan.

17.5. Intelliplans ansvarar enligt punkt 17.3 enbart vid Beställarens nyttjande av Tjänsten i Sverige eller annat mellan parterna överenskommet land.

Oavsett ovanstående ska Intelliplan inte ansvara för intrångskrav om och i den utsträckning:

(i) Beställaren underlåter att implementera en uppgradering inom tolv (12) månader från den tidpunkt vid vilken uppgraderingen gjordes tillgänglig för Beställaren, om intrånget hade kunnat undvikas genom implementering av uppgraderingen; eller

(ii) intrånget helt eller delvis har sin grund i användning av Tjänsten tillsammans med annan programvara, hårdvara eller utrustning som inte tillhandahållits, rekommenderats eller godkänts av Intelliplan;

(iii) ändring av Tjänsten av annan än Intelliplan; eller

(iv) om Beställaren på annat sätt använt Tjänsten i strid med Avtalet.

17.6. För Tredjepartsprodukter som ingår i Tjänsten gäller tredjepartsleverantörens licensvillkor avseende intrång. Intelliplan ansvarar enbart för att framställa Beställarens krav gentemot relevant tredjepartsleverantör. Intelliplans ansvar för intrång i immateriella rättigheter är begränsat till vad som anges i denna punkt 17. Beställaren äger således inte rätt att göra gällande andra anspråk mot Intelliplan till följd av immaterialrättsintrång.

 

18. Sekretess

18.1. Varje part får tillgång till Konfidentiell Information från den andra parten för att kunna fullgöra sina

skyldigheter enligt detta Avtal. Med Konfidentiell Information avses sådana uppgifter om motpartens verksamhet som kan anses som affärs- eller yrkeshemligheter eller uppgift som enligt lag omfattas av sekretess. Som affärs- och yrkeshemlighet ska alltid betraktas Intelliplans prisinformation, de beräkningar och algoritmer som Programvaran omfattar och som Intelliplan använder för att förädla Kunddata i Tjänsten, samt sådan annan information som part angivit vara konfidentiell, såvida inte annat följer av lag.

18.2. Som Partens Konfidentiella Information ska inte anses information som:

(i) är eller blir offentligt känd på annat sätt än genom någon handling eller underlåtenhet från den mottagande parten;

(ii) lagligen innehades av den andra parten före offentliggörandet;

(iii) lagligen avslöjas för den mottagande parten av en tredje part utan begränsning av upplysningar; eller;

(iv) utvecklats oberoende av den mottagande parten, då en oberoende utveckling kan visas med skriftlig bevisning.

18.3. Om inte annat följer av punkt 18.5 ska varje part hålla Konfidentiell Information från den andra parten konfidentiell och inte göra den andra partens Konfidentiella Information tillgänglig för någon tredje part eller använda den andra partens Konfidentiella Information för något annat syfte än genomförandet av detta Avtal.

18.4. Varje part ska vidta alla rimliga åtgärder för att säkerställa att den andres Konfidentiella Information som den har tillgång till inte avslöjas eller distribueras av dess anställda eller ombud i strid med villkoren i detta Avtal.

18.5. En part får dela Konfidentiell Information i den utsträckning parten är skyldig enligt lag, så åläggs av någon statlig eller annan tillsynsmyndighet eller av en domstol eller annan myndighet med behörighet att offentliggöra sådan Konfidentiell Information, förutsatt att parten i den mån det är lagligt, ger den andra parten meddelande om sådan information i den mån det är möjligt, och om sådant meddelande inte är förbjudet och ges i enlighet med denna punkt 18.5 åtar sig parten att ta hänsyn till den andra partens rimliga önskemål i förhållande till innehållet av sådant avslöjande.

18.6. Parterna ansvarar inte för förlust, förstörelse, ändring eller avslöjande av Konfidentiell Information som orsakats av någon tredje part.

18.7. Beställaren bekräftar att uppgifter om Tjänsten och resultaten av eventuell användning av Tjänsten – undantaget däri ingående Kunddata – utgör Intelliplans Konfidentiella Information. Intelliplan medger att Kunddata är Konfidentiell Information från Beställaren.

18.8. Ovannämnda bestämmelser i denna punkt 18 ska gälla utan begränsning i tid, om inte annat avtalas. För brott mot vad som anges i denna punkt 18 svarar part enligt vad som anges i punkt 20, nedan.

19.Skadeslöshet

19.1. Beställaren åtar sig att försvara, ersätta och hålla Intelliplan skadeslös mot krav, åtgärder, förfaranden, förluster, skador, utlägg och kostnader (inklusive, utan begränsning, rättegångskostnader och rimliga juridiska kostnader) som uppstår på grund av eller i samband med Beställarens användning av Tjänsterna eller Dokumentation, förutsatt att:

(i) Beställaren meddelas omedelbart ett sådant krav;

(ii) Intelliplan samverkar med Beställaren för försvar och avräkning av sådant krav på Beställarens bekostnad; och

(iii) Beställaren ges ensam behörighet att försvara eller förlika sådant krav.

20. Ansvarsbegränsning

20.1. Om inte annat uttryckligen framgår av Avtalet eller av dessa Villkor ansvarar Intelliplan för skada orsakad av Intelliplans försumlighet med de begränsningar som anges i denna punkt 20.

20.2. Part ansvarar inte för utebliven vinst eller annan indirekt skada, förlust eller följdskada inklusive parts ersättningsskyldighet gentemot tredje man, utom i fall som avses i punkt 17.3 (immateriella rättigheter), eller vad avser Beställarens ansvar enligt punkt 14.2 (Kunddata) och enligt punkt 19.1 (Skadeslöshet).
Intelliplans totala sammanlagda skadeståndsansvar enligt detta Avtal är begränsat till 15% av de totala Abonnemangsavgifterna och Avgifterna som betalats enligt Avtalet av Beställaren under de 12 månader som föregår det datum då kravet uppstod.

20.3. Ansvarsbegränsningarna i denna punkt 20 gäller inte vid personskada, eller för ersättningsskyldighet som avses i punkt 14.2 (Kunddata), i punkt 17 (Immateriella rättigheter) och vad avser Beställarens ersättningsskyldighet i punkt 18 (Sekretess) och i punkt 19.1 (Skadeslöshet), eller om uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger.

21. Avtalstid

21.1. Avtalet gäller från och med det att parterna undertecknat desamma och under den Ursprungliga Prenumerationsperioden om ett (1) år. Sägs inte Avtalet upp av endera parten till upphörande med minst sex (6) månaders uppsägningstid förlängs Avtalet därefter med ett år i sänder (”Förnyelseperiod”) med samma uppsägningstid. Avtalet upphör vid det kalendermånadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningstidens utgång. Uppsägning ska ske skriftligen.

22. Förtida upphörande

22.1. Vardera parten har rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om:

(i) den andra parten väsentligen bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet och inte inom 30 dagar efter skriftlig anmaning, ställd till motparten, vidtagit rättelse; (ii) om den andra partens inställer sina betalningar, träder i likvidation, försätts i konkurs, förklaras på obestånd, försätts i konkurs eller på annat sätt anses insolvent t.ex. genom att inleda företagsrekonstruktion; eller

(ii) enligt vad som annars anges i detta Avtal.

22.2. Som väsentligt avtalsbrott på Beställarens sida enligt punkt 22.1 ovan ska anses att Beställaren bryter mot bestämmelse i Avtalet avseende användarrättigheter, användarbegränsningar, Beställarens åtagande,

Immateriella Rättigheter eller sekretess.

 

23. Avveckling av Tjänsten

Vid Avtalets upphörande, oavsett orsak härtill, ska:

(i) alla rättigheter som beviljas enligt detta Avtal omedelbart upphöra och Beställaren ska omedelbart upphöra med all användning av Tjänsten och Dokumentationen;

(ii) varje part upphöra med all användning av den andre parterna utrustning, egendom, Dokumentation och andra föremål inklusive kopior av dem oavsett media samt återlämna dessa till den andra parten;

(iii) Intelliplan ska använda rimliga kommersiella ansträngningar för att leverera kopia av Kunddata till Beställaren inom trettio (30) dagar från mottagandet av en sådan skriftlig förfrågan, under förutsättning att Beställaren vid den tidpunkten har betalat alla Abonnemangsavgifter, Avgifter och övriga utestående kostnader vid och till följd av uppsägning (oavsett om sådana avgifter är förfallna till betalning vid uppsägningstidpunkten eller inte). Beställaren ska betala alla rimliga kostnader som uppkommit för Intelliplan vid återlämnande eller bortskaffande av Kunddata. Efter utgången av en sådan 30-dagarsperiod och såvida inte annat krävs enligt lag, får Intelliplan utplåna eller på annat sätt göra Kunddata som finns hos Intelliplan oåtkomlig för Beställaren.

(iv) Intelliplan, ska som en Tilläggstjänst i skälig utsträckning assistera Beställaren om Beställaren själv ska tillhandahålla motsvarande tjänst som Tjänsten eller om Beställaren från annat av Beställaren anvisat företag erhålla motsvarande tjänst som Tjänsten för att bidra till att en sådan överföring av Tjänsten kan ske med så liten störning som möjligt för Beställaren. Intelliplan ska efter överföring av Kunddata eller om någon överföring inte begärt av Beställaren efter utgången av i föregående stycke angivna 30-dagarsperiod, radera eller anonymisera Kunddata inom skälig tid dock senast inom 12 månader efter Avtalets upphörande. Intelliplan får inte efter Avtalets upphörande behandla personuppgifter i Kunddata för andra syften än att radera eller anonymisera Kunddata. Intelliplan ska ha rätt till skälig ersättning för sådant arbete, eller investering som krävs, enligt Intelliplans vid var tid gällande prislista. Beställarens skyldighet att ersätta investeringar inträder endast om Beställaren begärt sådan investering.

24. Användande av SMS-tjänster

24.1. Om SMS-tjänster ingår i Tjänsten, ska Beställaren ersätta och hålla Intelliplan skadeslös från alla krav, kostnader och skador till följd av Beställarens användning av SMS-tjänster.

 

25. Force majeure

25.1. Eventuella förluster eller förseningar som Intelliplan orsakar vid fullgörandet av sina skyldigheter enligt detta Avtal ska inte anses utgöra ett kontraktsbrott om sådant fel eller försening är orsakat av eld, flod, jordbävning, brist på elektricitet, cyberattacker, naturförhållanden, pandemi, myndighets införande av allmänna restriktioner, allmänna elfel, krigshandlingar, terrorism, upplopp, civil olydnad, uppror eller revolutioner, strejker, lockouts eller fackliga förhandlingar, domstolsbeslut, strömavbrott, förseningar eller störningar av Internet eller telekommunikations-nätverk, tredje parts icke-utförande, icke-standardiserade metoder, material, eller någon annan liknande omständighet utanför Intelliplans rimliga kontroll.

25.2. Intelliplan accepterar inget ansvar för konsekvenserna som följer av någon sådan force majeure-händelse.

 

26. Avtalsstruktur

26.1. Parternas Avtal består av Huvudavtalet med tillhörande bilagor, orderbekräftelser och senare avtalade tillägg. Vid motstridigheter mellan Huvudavtal och bilagorna ska tolkningsordning enligt Huvudavtal gälla.

 

27. Meddelanden

27.1. Meddelanden och annan kommunikation som ska lämnas av part enligt detta Avtal ska översändas genom bud, rekommenderat brev eller e-mail till parternas i Huvudavtalet angivna eller senare ändrade adresser och e-mailadresser.

27.2. Meddelande ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:

om avlämnat med bud: vid överlämnandet till mottagaren;

av avsänt med rekommenderat brev: tre dagar efter avlämnandet för postbefordran; och

vid avsändandet: om mottagandet bekräftats, om sänt via e-mail.

 

28. Ändringar

28.1 Tillägg till eller ändringar av parternas Avtal ska vara skriftliga och vederbörligen undertecknade av båda Parterna. Parts eftergift av rättighet eller påföljd enligt detta Avtal måste vara skriftlig och vederbörligen undertecknad för att vara gällande.

 

28.2 Intelliplan förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna Villkoren. Ändringar som inte väsentligen förändrar Beställarens åtaganden eller som vi rimligen kan anta inte väsentligen försämrar Beställarens användning av Tjänsten kommer att meddelas Beställaren i samband med att dessa träder i kraft. Nya och ändrade villkor blir tillämpliga användningen av Tjänsten från den dagen Intelliplan informerar dig om ändringarna. För det fall att vi avser att ändra de Allmänna Villkoren på ett sätt som väsentligen förändrar Beställarens åtaganden eller som vi rimligen kan anta väsentligen försämrar för Beställarens användning av Tjänsten kommer vi att informera Beställaren 30 kalenderdagar innan de nya eller ändrade villkoren träder i kraft. Om Beställaren inte vill acceptera sådana väsentligen förändrade villkor har Beställaren rätt att säga upp Avtalet till upphörande i samband med att de nya villkoren träder i kraft. Om Beställaren inte har sagt upp Avtalet enligt ovan så anses Beställaren ha accepterat de nya villkoren i och med sin fortsatta användning av tjänsten

 

29. Passivitet

29.1. Parts underlåtenhet att utnyttja någon rättighet enligt detta Avtal eller underlåtenhet att påtala visst förhållande ska inte innebära att Part frånfaller sin rätt i sådant avseende.

30. Jämkning

30.1. Om domstol eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i detta Avtal helt eller delvis är ogiltig, ska bestämmelsen i övriga delar liksom alla övriga bestämmelser i Avtalet vara gällande i den utsträckning som tillämplig lag tillåter, och Parterna ska lojalt förhandla med varandra i syfte att, om möjligt, överenskomma om nödvändiga förändringar av Avtalet för att vidmakthålla Avtalets struktur, syfte och anda.

 

31. Fullständig reglering

31.1. Detta Avtal utgör hela Avtalet mellan Parterna, och inget löfte, åtagande, framställning, garanti eller uttalande av endera Parten före den dag då detta Avtal träder i kraft ska påverka detta Avtal.

 

32. Överlåtelse

32.2. Beställaren får inte överföra eller överlåta rättigheter eller skyldigheter eller delar därav och användarrättigheter och licenser beviljade enligt Avtalet utan att i förväg inhämtat Intelliplans skriftliga samtycke. Intelliplan har utan att inhämta samtycke rätt att överlåta Avtalet till ett närstående bolag i koncernen.

 

33. Ej handelsbolag eller enkelt bolag

33.1. Lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag ska inte tillämpas på detta Avtal.

 

34. Tillämplig lag och tvistelösning

34.1. Detta Avtal ska tolkas enligt svensk lag, med undantag för dess bestämmelser om lagvalsregler.

34.2. Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Regler för

Förenklat Skiljeförfarande för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, Sverige och språket för förfarandet ska vara svenska.

34.3. Intelliplan har alltid rätt att göra gällande krav på betalning vid allmän domstol.

34.4. All information som avslöjas under eller på annat sätt i anslutning till tvistelösningen inklusive innehållet av förlikning och förlikningsbelopp utgör konfidentiell information.